Svar: Mælk, 10 måneder?
12. januar 2021
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar og hvor godt, at det går så fint med at sove på eget værelse! Det lyder også som om, at det er gået rigtig godt med hverdagen, selvom mor nu er tilbage på arbejde - så godt! :)
Du bør bruge MME i grød og mos - morgen og aften - med mindre du giver hende færdige grødprodukter, som indeholder mme fra producenten. Det er vigtigt, at hendes energibehov sikres ekstra med mme og fedtstof, når du giver hende hjemmelavet mad. Samtidig er det vigtigt, at du holder mængden af komælk og surmælksprodukter af komælk nede...
Hun må godt få komælk. I 9-12 måneders alderen er det helt fint, at du f.eks. giver hende lidt yoghurt med 3.5% fedtindhold, som du beskriver, at hun får. Men hun bør ikke få mere end 100 ml. Det anbefales, at man starter med 50 ml og øger dette gradvist til max 100 ml frem mod 1 års alderen.
Sødmælk kan også indgå i madlavningen, så hun på den måde kan spise mere og mere med af familiemaden, få lidt sovs, lasagne osv. som naturligt indeholder komælk - men igen bør der ikke gives mere end 100 ml, så længe hun er under et år.
Det vil være meget fint med 2 amninger dagligt i 10-12 måneders alderen og som jeg læser din dagsplan, så ammes hun ofte om eftermiddagen og igen når hun puttes om aftenen. Det lyder super fint og til at dække hendes behov for brystet - og det er helt okay, at hun selv styrer varigheden af amning. Så nogle gange dier hun i længere tid, andre gange er det bare trygt og dejligt at blive ammet - rigtig fint netop om eftermiddagen, når I har været adskilt i løbet af dagen. Så det må du gerne holde fast i.
Hvis hun begynder at springe eftermiddagsamningen over, så er det naturligvis også helt okay. Du skal ikke begynde at vække hende sen aften eller amme hende om natten. Så er det fint, at hun ammes før hun puttes, men derudover nu kan sove igennem uden brystet. Det er guld værd for jer begge to, og det er der ingen grund til at ødelægge:)
Så alt i alt lyder det hele rigtig godt, og du skal endelig ikke ændre de gode rutiner, som I har fået skabt :) Det vil dog være rigtig godt, at du bruger MME i hendes grød og mos - altså i den mad, som du laver udelukkende til hende. Og i familiemaden må du gerne bruge sødmælk - og så naturligt amme hende to gange dagligt, som du gør lige nu :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat god appetit - og fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske